Program Studi Sistem Komputer, Universitas Diponegoro, Indonesia
BibTex Citation Data :
@article{JTSISKOM12656, author = {Yusuf Hasyim Maghfuri and Kodrat Iman Satoto and Rinta Kridalukmana}, title = {Aplikasi Panduan Wisata Kota Kudus Menggunakan Perangkat Bergerak Berbasis Android}, journal = {Jurnal Teknologi dan Sistem Komputer}, volume = {4}, number = {3}, year = {2016}, keywords = {Application; Eclipse; Location Based Service (LBS); MySQL; GPS and Google Maps API}, abstract = { Interesting tourist sites is the reason for people to visit. Traveled as an option for people to fill holiday time to gather with familiy and friends. Because of lack information about tourist sites in Kudus city known by the public, assistance is needed to facilitate to search for the location. Travel guide Kudus city-Based applications Android Locator is the ultimate solution in search of tourist sites in the Kudus city. The purpose of making this application is to develop a search guidance system location based android that features a tourist guide. Kudus City Travel Guide-Based applications Android Locator is a client server based applications created using the Java programming language and the Eclipse software using MySQL database. Stages of development software used is SDLC (Software Development Life Cycle) by using the method waterfall, as modeling software used is UML (Unified Modelling Language). Steps in this research is software requirement analysis, design, coding, testing and maintenance. Functional testing using a method of black box. The result of this research that the Kudus City Application Tourist Sites Guide Using Android-Based Mobile Devices used for guidance in traveling in the Kudus city. Function menus and buttons is going according to their respective functions. Kudus city travel guide app can now be used as a medium for guidance in finding tourist sites. Objek wisata yang menarik adalah salah satu alasan orang untuk berkunjung. Berwisata menjadi pilihan untuk masyarakat mengisi waktu liburan dengan berkumpul bersama keluarga maupun teman. Karena sedikitnya informasi lokasi objek wisata kota Kudus yang diketahui oleh masyarakat, diperlukan bantuan untuk mempermudah dalam pencarian lokasi tersebut. Aplikasi Panduan Wisata Kota Kudus Menggunakan Perangkat Bergerak Berbasis Android adalah solusi utama dalam pencarian lokasi objek wisata di kota Kudus. Tujuan pembuatan aplikasi ini adalah mengembangkan suatu sistem pemandu pencarian lokasi objek wisata berbasis android yang memiliki fitur penunjuk jalan. Aplikasi Panduan Wisata Kota Kudus Menggunakan Perangkat Bergerak Berbasis Android merupakan aplikasi berbasis client server yang dibuat dengan menggunakan bahasa pemrograman java dengan software eclipse dan menggunakan basis data MySql. Tahapan pengembangan perangkat lunak yang digunakan adalah SDLC (Software Development Life Cycle) dengan menggunakan metode waterfall serta pemodelan perangkat lunak yang digunakan adalah UML (Unified Modeling Language). Langkah-langkah dalam penelitian ini adalah analisis kebutuhan perangkat lunak, desain, pengkodean, pengujian dan pemeliharaan. Pengujian fungsional dilakukan menggunakan metode black box. Hasil dari penelitian ini yaitu Aplikasi Panduan Wisata Kota Kudus Menggunakan Perangkat Bergerak Berbasis Android yang digunakan untuk panduan dalam berwisata di kota Kudus. Fungsi menu dan tombol-tombol sudah berjalan sesuai dengan fungsionalitasnya masing-masing. Aplikasi panduan wisata kota Kudus ini sudah bisa digunakan sebagai media panduan dalam menemukan lokasi wisata. }, issn = {2338-0403}, pages = {463--469} doi = {10.14710/jtsiskom.4.3.2016.463-469}, url = {https://jtsiskom.undip.ac.id/article/view/12656} }
Refworks Citation Data :
Interesting tourist sites is the reason for people to visit. Traveled as an option for people to fill holiday time to gather with familiy and friends. Because of lack information about tourist sites in Kudus city known by the public, assistance is needed to facilitate to search for the location. Travel guide Kudus city-Based applications Android Locator is the ultimate solution in search of tourist sites in the Kudus city. The purpose of making this application is to develop a search guidance system location based android that features a tourist guide. Kudus City Travel Guide-Based applications Android Locator is a client server based applications created using the Java programming language and the Eclipse software using MySQL database. Stages of development software used is SDLC (Software Development Life Cycle) by using the method waterfall, as modeling software used is UML (Unified Modelling Language). Steps in this research is software requirement analysis, design, coding, testing and maintenance. Functional testing using a method of black box. The result of this research that the Kudus City Application Tourist Sites Guide Using Android-Based Mobile Devices used for guidance in traveling in the Kudus city. Function menus and buttons is going according to their respective functions. Kudus city travel guide app can now be used as a medium for guidance in finding tourist sites.
Objek wisata yang menarik adalah salah satu alasan orang untuk berkunjung. Berwisata menjadi pilihan untuk masyarakat mengisi waktu liburan dengan berkumpul bersama keluarga maupun teman. Karena sedikitnya informasi lokasi objek wisata kota Kudus yang diketahui oleh masyarakat, diperlukan bantuan untuk mempermudah dalam pencarian lokasi tersebut. Aplikasi Panduan Wisata Kota Kudus Menggunakan Perangkat Bergerak Berbasis Android adalah solusi utama dalam pencarian lokasi objek wisata di kota Kudus. Tujuan pembuatan aplikasi ini adalah mengembangkan suatu sistem pemandu pencarian lokasi objek wisata berbasis android yang memiliki fitur penunjuk jalan. Aplikasi Panduan Wisata Kota Kudus Menggunakan Perangkat Bergerak Berbasis Android merupakan aplikasi berbasis client server yang dibuat dengan menggunakan bahasa pemrograman java dengan software eclipse dan menggunakan basis data MySql. Tahapan pengembangan perangkat lunak yang digunakan adalah SDLC (Software Development Life Cycle) dengan menggunakan metode waterfall serta pemodelan perangkat lunak yang digunakan adalah UML (Unified Modeling Language). Langkah-langkah dalam penelitian ini adalah analisis kebutuhan perangkat lunak, desain, pengkodean, pengujian dan pemeliharaan. Pengujian fungsional dilakukan menggunakan metode black box. Hasil dari penelitian ini yaitu Aplikasi Panduan Wisata Kota Kudus Menggunakan Perangkat Bergerak Berbasis Android yang digunakan untuk panduan dalam berwisata di kota Kudus. Fungsi menu dan tombol-tombol sudah berjalan sesuai dengan fungsionalitasnya masing-masing. Aplikasi panduan wisata kota Kudus ini sudah bisa digunakan sebagai media panduan dalam menemukan lokasi wisata.
Note: This article has supplementary file(s).
Article Metrics:
Last update:
Last update: 2024-11-19 19:27:00
Starting from 2021, the author(s) whose article is published in the JTSiskom journal attain the copyright for their article and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. By submitting the manuscript to JTSiskom, the author(s) agree with this policy. No special document approval is required.
The author(s) guarantee that:
The author(s) retain all rights to the published work, such as (but not limited to) the following rights:
Suppose the article was prepared jointly by more than one author. Each author submitting the manuscript warrants that all co-authors have given their permission to agree to copyright and license notices (agreements) on their behalf and notify co-authors of the terms of this policy. JTSiskom will not be held responsible for anything arising because of the writer's internal dispute. JTSiskom will only communicate with correspondence authors.
Authors should also understand that their articles (and any additional files, including data sets and analysis/computation data) will become publicly available once published. The license of published articles (and additional data) will be governed by a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. JTSiskom allows users to copy, distribute, display and perform work under license. Users need to attribute the author(s) and JTSiskom to distribute works in journals and other publication media. Unless otherwise stated, the author(s) is a public entity as soon as the article is published.