Dalam bidang musik banyak cara yang dapat dijadikan jalan pembelajaran mengenai teori tentang musik. Cara yang paling mudah yaitu dengan belajar sekaligus bermain alat musik itu sendiri. Dalam hal ini terfokus pada teori musik keyboard atau piano. Dengan cara tersebut dapat dipastikan ilmu akan mudah diserap. Yang menjadi masalah disini yaitu bagaimana menjadikan metode pembelajaran itu menyenangkan dan tidak membosankan atau membingungkan. Dengan menggunakan metode pembelajaran berbasis augmented reality yang dibuat dengan menggunakan Unity sebagai komponen yang utama dan dengan menggunakan 3DS Max sebagai software untuk menghasilkan gambar yang menarik. Proses perancangan dan pembuatan metode pembelajaran ini menggunakan prototyping. Dengan prototyping, desain menjadi cepat dibuat dan dapat dicoba. Semakin cepat dibuat dan semakin banyak percobaan yang dilakukan, dapat dengan cepat juga memperbaiki bug yang ada sehingga menghasilkan hasil yang lebih baik. Hasil dari perancangan aplikasi ini adalah terealisasinya suatu aplikasi metode pembelajaran teori pada piano yang dapat mempermudah user belajar tentang chord piano. Dengan adanya aplikasi diharapkan user dapat belajar dengan lebih menyenangkan dengan cara yang mudah untuk mendapatkan ilmu tentang chord piano.
Article Metrics:
Last update: 2021-01-17 20:00:34
Design of Virtual Automotive Showroom with Augmented Reality Technology Using The Smartphone
F Fahmi, M Alwy. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 127 , 2020. doi: 10.1088/1757-899X/1003/1/012149Augmented Reality, Virtual Reality, and Computer Graphics
Mohammad Fadly Syahputra, Muhammad Iqbal Rizki Siregar, Romi Fadillah Rahmat. Lecture Notes in Computer Science, 127 , 2018. doi: 10.1007/978-3-319-95270-3_32Last update: 2021-01-17 20:00:35
Design of Virtual Automotive Showroom with Augmented Reality Technology Using The Smartphone
F Fahmi, M Alwy. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 127 , 2020. doi: 10.1088/1757-899X/1003/1/012149Augmented reality using Natural Feature Tracking (NFT) method for learning media of makharijul huruf
Ulfah S.. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 127 (1), 2020. doi: 10.1088/1757-899X/874/1/012019Realistic shadow augmented reality of rare animals from Indonesia
Syahputra M.. Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformat, 127 (7), 2018. doi: 10.1007/978-3-319-95270-3_32The implementation of the depth-first search algorithm on learning computer assembly 3D simulations in vocational education
Trinadi A.. Journal of Physics: Conference Series, 127 (7), 2019. doi: 10.1088/1742-6596/1402/7/077002The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to JTSiskom journal and Department of Computer Engineering, Universitas Diponegoro as the publisher of the journal. Copyright encompasses rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms, and any other similar reproductions, as well as translations.
JTSiskom journal and Department of Computer Engineering, Universitas Diponegoro and the Editors make every effort to ensure that no wrong or misleading data, opinions or statements be published in the journal. In any way, the contents of the articles and advertisements published in JTSiskom journal are the sole and exclusive responsibility of their respective authors and advertisers.
The Copyright Transfer Form can be downloaded here: [Copyright Transfer Form JTSiskom]. The copyright form should be signed originally and send to the Editorial Office in the form of original mail, scanned document or fax :
Eko Didik Widianto (Editor-in-Chief)
Editorial Office of Jurnal Teknologi dan Sistem Komputer
Department of Computer Engineering, Universitas Diponegoro
Jl. Prof. Soedarto, Kampus Undip Tembalang, Semarang, Central Java, Indonesia 50275
Telp./Fax: +62-24-76480609
Email: jtsiskom@ce.undip.ac.id